I ett inslag i SVT Smålandsnytt den 1 december 2011 samt i en artikel på tidningen Accents webbsida (publicerad den 30 november 2011) refereras en mindre undersökning genomförd av Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF. Enligt undersökningen har personer under 20 år kunnat köpa alkoholhaltiga drycker av ett flertal internetbaserade företag och The Wine Company är ett av de företag som ingår i undersökningen. The Wine Company kommer nu att utreda frågan noggrant.
The Wine Company har nyligen uppmärksammats på undersökningen och detta är första gången som vi fått höra att minderåriga fått motta leveranser från oss. Då vi ännu inte vet vad som har hänt i det specifika fallet kan vi ännu inte att uttala oss om det. Vi ser dock mycket allvarligt på uppgifterna i artikeln och kommer att utreda fallet tillsammans med det budföretag som vi samarbetar med.
I UNFs undersökning har tio beställningar gjorts av ungdomar mellan 16 och 18 år. I sex av nio fall fick ungdomarna alkohol levererad hem till dörren. Den tionde beställningen har inte levererats ännu.
Vår webbshop är anpassad för att förhindra minderåriga från att lägga en beställning, systemet accepterar inte födelseår som är under 20 år. Vår rutin är att kontrollera beställarens personnummer mot legitimation när vinet mottas. Vi kommer nu att göra en noggrann intern utredning för att ta reda på vad som har hänt och vi kommer att göra allt i vår makt för att det inte kommer att ske igen.
Accents artikel är inte i alla delar korrekt, till exempel är det inte möjligt att ange ett personnummer för en person under 20 år i The Wine Companys webbshop. Vidare är The Wine Company inte är ett av de företag som har polisanmälts av IOGT-NTO vilket felaktigt anges i artikeln på accent.se
För mer information, kontakta:
Therése Engström, marknadsansvarig The Wine CompanyTelefon: +49 4122 504 3318, E-post: T.Engstrom@the-wine-company.se
Inga kommentarer